Screendump fra Women Inmates-Separate But Not Equal.

3 reklamer danske medier bør efterligne

BRUGBART: Netflix, Intel og Canadas turistråd viser, hvorfor danske dagblade og magasiner bør genoverveje sine forklædte reklamer.

Drop kedelige nyheder om jobskabelser, budgetforlig og gode tilbud. Hvis danske medier endelig vil tjene penge – masser penge – på at lade virksomheder købe sit artikellayout og taletid til sit publikum, så kommer her et par gode råd.

Hvad er sponsoreret indhold?

Advertorials, native advertising, sponsoreret indhold – forkætret barn har mange navne. Reklamer forklædt som journalistik kan både give medierne sorte bundlinjer på nettet og være grunden til opløsningen af deres troværdighed.

Den sidste del lader vi ligge for denne omgang. Hvis du vil forstå fænomenet fra et dansk perspektiv, kan du læse mit tidligere indlæg:

LÆSProblematisk pengemaskine: Reklamefinte sniger sig ind på netmedier

I stedet kigger vi her på, hvordan virksomhederne og medierne kan samarbejde om skabe indhold, der både oplyser og sælger.

Amerikanske tilstande

Her kommer tre eksempler, der viser, hvordan man gør et – for nogle medier – nødvendigt onde til brugbar reklame, hvorfor Region Hovedstaden bør genoverveje sin investering i artikler som “Cleantech-klynge har skabt over 1000 job” på Berlingskes politiske netside Politiko.dk.

 Eksemplerne på sponsoreret indhold er alle fra USA, hvor den slags nærmest har spredt sig som katte på internettet.

Giv os værdi

Foto: Screendump fra The Creators Project. Musikeren Jamie XX fortæller om sin arbejdsproces og passion for elekrolyde.

Foto: Screendump fra The Creators Project. Musikeren Jamie XX fortæller om sin arbejdsproces og passion for elekrolyde.

 1. Allerede i 2010 indgik Intel et samarbejde med Vice om at skabe platformen The Creators Project. Her kan man se videoer om innovative idéer og lytte til kunstnere som Spike Jonze, The XX eller Karen O fortælle om deres arbejdsproces.

Kun få kender elektronikgiganten Intel, der blandt andet laver de processorer, der gør det muligt for dig at læse dette på din mobil, tablet eller computer.

Ved at smykke sig med det frække netmagasin Vice får Intel forbundet sit nørdede image med noget konkret og cool. The Creators Project er lækkert designet, løbende opdateret med nye videoer, og så har siden over 700.000 følgere på Facebook.

Appel til ‘del’-barhed

Waterton Lakes National Park  Alberta   Canada s Places of a Lifetime   National Geographic Travel

Foto: Screendump fra Canada’s 50 Places of a Lifetime. Det er også et naturligt samarbejde med Canadas turistråd, fordi National Geografic’s ansvarshavende redaktør selv er fra Canada.

2. Det gode ved indholdet på Canada’s 50 places of a Lifetime, er, at National Geografic eller enhvert andet rejsemedie lige så godt kunne have lavet det på eget initiativ.

Nu har det canadiske turistråd så betalt gildet, men det kan faktisk ikke ses i mængden af gode råd til udflugter, madoplevelser og kraftfulde billeder af den vilde canadiske natur.

Når National Geografic så samtidig får sine læsere med – at de beder dem at bidrage med øvrige eksempler, og at de dernæst får et hav af svar gennem sociale medier, så kan det vist ikke gøres meget bedre.

Inddel og hersk

Netflix

Foto: Screendump fra http://www.wired.com/partners/netflix/. Det interaktive Netflix- og Wired projekt TV GOT BETTER er underholdende at klikke sig rundt i.

3. Hvorfor skal vi se tv på nettet? Det får Netflix forklaret på elegant vis med projektet TV GOT BETTER, der er lavet i samarbejdet med magasinet Wired.

Inddeling, indsigt og involvering er kodeordene her. Ved at scrolle og klikke dig igennem de seks dele af det kompakte projekt får du både video- og lyd-interviews, tv-historien fortalt i et billedhjul samt levende grafikker om tv-debatter på sociale medier. Som du vil.

Netflix får med ‘TV GOT BETTER’ konkretiseret sin appél til den eneherskende nettv-seer med små klikinviterende historier.

(Det er i øvrigt også Netflix, der i fobindelse med lanceringen af serien ‘Orange is the New Black’ betalte New York Times for at lave grundig research om de problematiske forhold for kvinder i amerikanske fængsler)

Læs også

Del artiklen
Anders Haubart Madsen

Digital romantiker med hang til luftkasteller, konspirationer og skrækscenarier. Uddannet journalist i 2012 fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole/Universidad Nacional Autónoma de México.