Skærmbillede 2014-12-22 kl. 18.39.12

Derfor flopper danske dagblade på Instagram

SÅDAN SET: Limboland har set på fem danske dagblade på Instagram.  De har ikke den store succes. Alligevel har vi fundet en lille vinder… og en stor taber.

Der findes over en halv million gode grunde til, at danske dagblade skal tage Instagram alvorligt.

Det er således antallet af danske brugere på det sociale medie, der bruges til at dele billeder, korte videoer og skrive kommentarer.

Men indtil videre har de fem danske aviser, som Limboland har gennemgået, ikke den store succes på Instagram. I hvert fald ikke, når det gælder antal følgere

Tilsammen har Politiken, Jyllands-Posten, Berlingske, Kristeligt Dagblad og Information blot lidt over 10.700 følgere.

Dagbladene har ikke succes

Selv med hundredvis af professionelle og fuldtidsansatte mediefolk har de fem landsdækkede aviser langt op til eksempelvis livsstilsmagasinet Euroman på Instagram, der alene når ud til over 21.000 følgere. For blot at nævne et enkelt eksempel.

For eksempler er der nok af.

Følgerne er derude, men de bider altså ikke på krogen, når det gælder danske dagblade.

LÆS OGSÅ: Hvor er visionerne, mediebosser? 

Så hvordan bruger de store aviser herhjemme egentlig Instagram, og hvad kan de gøre bedre?

Det skal vi se på i en kortfattet gennemgang, mens først nogle ord om Instagram.

Instagram er et visuelt medie 

Instagram er et visuelt socialt medie, fordi brugerne som nævnt kan dele billeder og skrive kommentarer. Videoindhold med en varighed på 15 sekunder er også muligt.

Den gratis applikation blev lanceret i oktober 2010 og har på verdensplan i dag 300 mio. brugere.

Tilsammen deler de nuværende brugere 70 mio. billeder og videoer hver eneste dag, ifølge de i skrivende stund seneste tal på Instagrams blog fra december 2014.

Over en halv mio. danskere på Instagram

Ser vi på lille Danmark, findes der ikke officielle tal på antal danskere på Instagram.

Men ifølge den seneste spørgeundersøgelse på området fra Danmarks Statistik har 687.000 personer i alderen 16 til 89 år i dag en profil på mediet.

Det betyder, at Instagram er det andet største sociale medie herhjemme lige efter Facebook, der har knap 2.7 mio. danske brugere.

På tredjepladsen ligger mikrobloggen Twitter, hvor 511.000 har svaret Danmarks Statistik, at de har en Twitter-konto

Dagbladet Politiken er størst

For de fem landsdækkede dagblade, vi gennemgår på Instagram, er Politiken størst med 4.400 følgere.

Omvendt er Kristeligt Dagblad bundskaber med blot 314 følgere:

 

Dagbladet Politiken på Instagram

Politiken er landets største kulturradikale avis.

En gammel vittigheder lyder, at de radikale (altså dem fra det politiske parti) ville dø af sult foran en frokostbuffet, fordi de ikke kan bestemme sig.

Det samme kan siges om Politiken på Instagram. Som følger får jeg lidt af det hele, og indholdsstrategien er derfor en smule vilkårlig.

Dagbladet Politiken på Instagram.

Dagbladet Politiken på Instagram.

Jeg får dog især kultur og humor med kant, hvilket matcher papiravisens brand.

Med mellemrum får jeg også en forsmag på morgendagens avisforside med #tomorrowsnewspaperstoday.

Få gange er vi med bag om kulissen, når f.eks. en fotoserie planlægges, og en sjælden gang eller to engageres følgerne i form at spørgsmål.

På Instagram klarer Politiken sig nogenlunde hæderligt, men…

Det går helt galt for Politiken med: Videoindhold.

Selv om Politiken TV har musklerne til med mellemrum at producere 15 sekunders video til Instagram, findes her kun få videoer. De er tilmed optagelser af en skærm, hvorpå en video kører.  Det fremstår, skal vi bare sige… amatøragtigt:

Hvis jeg var Politiken, ville jeg: Satse på et indholdsmix, der primært hviler på kultur og humor med kant.

Flere daglige posts, herunder forsmag på morgendagens avisforside med #tomorrowsnewspaperstoday.

Politiken har fremragende fotografer, og som et supplement til mixet ville jeg poste indhold, hvor vi ser fotograferne på arbejde. Ude i marken eller nede fra avisens berømte fotokælder.

Politiken på Instagram
Antal følgere: 4.400
Antal posts: 159
Første post: Maj 2014

 

Berlingske på Instagram 

På samme måde som hos Politiken får jeg hos Berlingske på Instagram lidt af det hele, men af flere grunde klarer Berlingske sig knapt så hæderligt som Politiken.

Danmarks ældste eksisterende avis satser primært på positive relationer mellem mennesker med såkaldte snapshots:

”Hop med om i kulissen bag avisen! Snapshots er fra journalisterne i København, fotograferne i marken og korrespondenterne i hele verden”, står der i profilteksten.

Berlingske på Instagram.

Berlingske på Instagram.

 

Det tæller op med en klar indholdserklæring.

Ofte får jeg således billeder fra redaktionen med arbejdende journalister, men kun lidt indhold fra fotograferne i marken og stort set intet fra korrespondenterne, som det ellers loves.

Og udmærket er det, at jeg med mellemrum får en forsmag på morgendagens avisforside med #tomorrowsnewspaperstoday.

Det går helt galt for Berlingske med: Alle skjorterne, kontorlandskaberne og de smilende journalister.

At komme med bag om i kulissen er en klassisk metode, som Berlingske benytter. Den er klassisk, fordi den kan etablerer sympati for brandet og loyalitet blandt følgerne.

Men hos Berlingske er jeg for det meste inviteret med til en intern fest, jeg ikke føler mig en del af, herunder julefrokosten anno 2014:

Det er en misforståelse fra avisens side at tro, at så mange skjorter, kontorlandskaber og interne begivenheder giver mig værdi som følger af et seriøst nyhedsdagblad.

Hvis jeg var Berlingske, ville jeg: Holde, hvad jeg lover i profilteksten.

Inviter mig fortsat med om i kulissen bag avisen, som lovet. Det er en simpel og effektiv indholdsstrategi, men drop kontorlandskaberne til fordel for indhold fra fotografer i marken og korrespondenterne.

Et godt eksempel er videoen, hvor jeg er med til et photoshot. Den er en ’hop med om i kulissen’ lige efter bogen.

Og flere daglige posts, herunder forsmag på morgendagens avisforside med #tomorrowsnewspaperstoday.

Berlingske på Instagram
Antal følgere: 2.300
Antal posts: 397
Første post: August 2012.
PS.: Og hold børneavisen Kids News væk fra de voksne på Berlingske på Instagram. De er to forskellige brands og målgrupper.

Dagbladet Information på Instagram

Nicheavisen Information har en simpel og nogenlunde konsekvent indholdsstrategi. Med 3.000 følgere ser den også ud til at være effektiv.

Information satser primært på at give en forsmag på morgendagens avisforside med hashtagget #tomorrowspaperstoday.

Dagbladet Information på Instagram.

Dagbladet Information på Instagram.

Med mellemrum er jeg også med bag om kulissen på redaktionen på Store Kongensgade i København. Primært i form af billeder, men også i fem videoer.

Hver morgen mødes redaktionen til morgensang, og i fire af videoerne inviteres jeg med. Eksempelvis når der synges Baby One More Time af Britney Spears.

Og i en anden video et sted i Serbien oplever Informations udsendte fotograf motorstop.

Det går helt galt for Information med: Egentlig ikke så meget.

Indholdsstrategien er simpel, og for en nicheavis som Information er 3.000 følgere udmærket. I hvert fald i sammenligning med de øvrige dagblade.

Hvis jeg var Information, ville jeg: Fortsætte med den simple indholdsstrategi, der især hviler på en forsmag på morgendagens avisforside med #tomorrowspaperstoday.

Jeg ville kombinere en daglig #tomorrowspaperstoday med flere videoer med morgensang på redaktionen. Faktisk vil jeg gerne være med til morgensang hos Information hver eneste morgen fra mandag til fredag.

Som udgangspunkt ville jeg således holde mig til to daglige posts: #tomorrowspaperstoday og morgensang.

Information på Instagram
Antal følgere: 3.000
Antal posts: 569
Første post: April 2013. 

Jyllands-Posten på Instagram 

Jyllands-Posten er efter eget udsagn “Danmarks internationale avis”, og på Instagram lader avisen ”billederne fortælle historien”, som der lovende står i profilteksten.

Men Jyllands-Posten er vist løbet tør for billeder, der fortæller historien.

Da Limboland i december 2014 besøger Jyllands-Posten, er seneste post tilbage fra april samme år. Det vil sige mere end otte måneder gammel.

Af samme grund har Jyllands-Posten, en af landets største aviser, blot 696 følgere.

Jyllands-Postens på Instagram.

Jyllands-Posten på Instagram.

                   
Af de eksisterende 72 posts fremstår indholdsstrategien vilkårlig, selv om næste alle billeder er af professionel kvalitet.

Af et landsdækkende og seriøst dagblad er det en amatøragtig håndtering af et socialt medie, der målt på antal brugere i dag er det andet største herhjemme.  

Det går helt galt for Jyllands-Posten med: At poste på Instagram.

Det fremstå uprofessionelt, at seneste post er mere end otte måneder gammel.

Hvis jeg var Jyllands-Posten, ville jeg: Lægge en klar indholdsstrategi og poste regelmæssigt. Gerne dagligt.

Når avisen ligefrem skriver i profilteksten, at den er ”Danmarks internationale avis”, skal der på Instagram indhold med primært internationalt perspektiv. Eksempelvis fra avisens korrespondenter. De har alle sammen en smartphone, går jeg ud fra.

Og derudover ville jeg dagligt poste morgendagens avisforside med #tomorrowsnewspaperstoday.

Jyllands-Posten på Instagram
Antal følgere: 696
Antal posts: 72
Første post: September 2013

Kristeligt Dagblad på Instagram 

Ud af de i alt fem danske dagblade, vi her gennemgår, er bundskraberen Kristeligt Dagblad målt på antal følgere.

Kristeligt-Dagblad på Instagram.

Kristeligt-Dagblad på Instagram.

Kristeligt Dagblad har blot 312 følgere på Instagram, og det er der to grunde til:

For det første er Kristeligt Dagblad allerede fra start bagud på point på Instagram. Gennemsnitsalderen for avisens kærnelæsere er høj sammenlignet med de øvrige fire aviser. Det vil sige, at Kristeligt Dagblads læsere ikke er typiske brugere fra Instagram.

Og for det andet er senet post i december 2014 hele fire måneder gammel.

Af de eksisterende 65 posts er her stort set kun billeder af avisens egne journalister stående i kontorlandskaber. Som følger af en seriøs morgenavis giver indholdet mig stort set ingen værdi.

Det går helt galt for Kristeligt Dagblad med: Næsten alt.

Kristeligt Dagblad afslører med stor tydelighed, at den som et journalistisk medie ikke forstår det sociale medie Instagram.

Udover at seneste post altså er fire måneder gammel, har en håndfuld billeder hverken tekst eller hashtags.

Nedenstående post er et eksempel, hvor jeg desuden må spørge (et professionelt mediehus): hvad skal jeg som følger bruge indholdet til?  

Med mellemrum får jeg dog billeder af dagens avisforside, men billederne er taget på afstand, og jeg kan derfor ikke tyde avisoverskrifterne på den lille skærm på min smartphone, som jeg – og millioner af andre – bruger til Instagram:


Og hvorfor egentlig publicere posts af dagens forside på Instagram, når papiravisen allerede ligger på morgenbordet ude hos læserne?

Dagens avis hører ikke hjemme på et sociale medie som Instagram. Derimod giver det mening at poste morgendagens avisforside som i  #tomorrowspaperstoday – altså mange timer inden papiravisen kan holdes i hånden.

Hvis jeg var Kristeligt Dagblad, ville jeg: Tage en drastisk beslutning.

Kristeligt Dagblad er avisen om livets store spørgsmål, men et spørgsmål, der trænger sig på, er, om Kristeligt Dagblad bør lukke ned for Instagram.

Insisterer avisen på at fortsætte på det sociale medie, bør de trods alt 312 loyale følgere engageres.

Følgerne skal engageres i livets store spørgsmål eller i etiske dilemmaer.

Og måske skal vi hver fredag eller søndag have indhold fra en kirke, en moske eller synagoge. Og vi skal have indhold fra avisens udsendte – og i øvrigt fremragende – korrespondent i Jerusalem.

Kristeligt Dagblad på Instagram
Antal følgere: 314
Antal posts: 66
Første post: September 2013.

Danske dagblade glemmer at poste

Fælles for de fem aviser er, at ingen poster regelmæssigt. Det er en væsentlig forklaring på, at de tilsammen har blot lidt over 10.700 følgere.

Fælles er også, at ingen tilsyneladende har en klar indholdsstrategi, hvilket også er en del af forklaringen på den manglende succes.

De gør dog alle brug af metoden ’bag om kulissen’, der anvendes til at skabe sympati og loyalitet blandt følgerne.

Men som gennemgået har især Berlingske og Kristeligt Dagblad ikke styr på, hvad der giver brugerne værdi, når vi stort set kun får billeder af  journalister i kontorlandskaber.

Det er dog lige efter bogen, når aviserne – med undtagelse af Kristeligt Dagblad – gør brug af #tomorrowspaperstoday. Det skal de fortsætte med, og det skal ske hver eneste dag.

Og i øvrigt er #tomorrowspaperstoday også på Twitter et anvendt hashtag blandt journalistiske medier.

Videoindhold giver problemer

Videoindhold volder dog store problemer. Her er blot få af slagsen, og ofte går det helt galt. Eksempelvis til morgensang hos Information, hvor der paradoksalt nok ikke er nogen lyd på videoen:

Også her starter vi med morgensang #infovalle #påhøjskolemedavisen

En video slået op af Dagbladet Information (@informationdk) den

Og hos Berlingske har de på 69-året for den danske befrielse under 2. verdenskrig ikke har bidt mærke i Instagrams kvadratiske skærmformat.

Mens Politiken ofte kører den pinligt dovne udgave  ved blot at optage en desktopskærm, hvorpå der kører en video.

Dagbladene er ikke sociale 

Instagram er et sociale medie med mulighed for hashtags. Derfor kan det undre, at aviserne ikke systematisk engagerer sine følgere på Instagram.

For hvorfor vælge at være på et socialt medie, når man ikke vil være social?

Den kan aviserne så tænke lidt over, mens vi nærmer os konklusionen.

Information er bedst på Instagram

Af de fem dagblade, vi nu har set på, står Information tilbage som en marginal vinder lige foran Politiken.

Med en simpel indholdsstrategi – primært hvilende på morgendagens avisforside med #tomorrowspaperstoday – når Information ud til 3.000 følgere. Det er okay gået for en nicheavis med 91.000 læsere i seneste kvartal.

Til sammenligning har Politiken et læsertal på 310.000 i seneste kvartal, men blot 1.400 flere følgere end Information.

LÆS OGSÅ: Dronejournalistik: Fra paparazzi til billeder i 3D

Min påstand er, at Politiken har størst potentiale på Instagram i forhold til de fire øvrige dagblade. Avisens læsere er bl.a. højtuddannede og bor i de store byer,  som det fremgår af Politikens læserprofil.

De fleste af Politikens læsere er ikke bange for iPads, applikationer og Instagram. Sammenlignet med Information, Jyllands-Posten, og Kristeligt Dagblad har avisen mange fordele, når det gælder digitale platforme.

Men Politikens indholdsstrategi er ikke klart defineret. Det er strategien fra Information heller ikke, men til gengæld er den simpel.

Derfor hælder jeg lige akkurat til, at Information er en marginal vinder på Instagram.

Mens Kristeligt-Dagblad, der ikke har postet i månedsvis og samtidig stort set kun har billeder fra redaktionen, er den store taber.

Læs også

Del artiklen
Niels Rytter

Digital journalist. Skriver ofte om digital nytænkning og tendenser. Cand.comm i journalistik og internationale udviklingsstudier fra Roskilde Universitet med speciale i dagsordner og fortællerammer på mikrobloggen Twitter.