Screendump fra The Reportero Challenge

Når journalistik bliver til computerspil

GODT GÅET: Nye dokumentarspil genopliver kombination mellem journalistik og computerspil. Involvér dig i narkokrig, skriftsprog eller en olieby.

Når du har læst dette til ende og har prøvet nogle af de computerspil, jeg omtaler, vil du forstå, hvad dette kinesiske ordsprog betyder:

”Fortæl mig, og jeg glemmer. Vis mig, og jeg husker. Inddrag mig, og jeg forstår”

Som dreng lærte jeg om geografi og historie ved at spille strategispil som Civilization og Age of Empires. Jeg lærte engelsk ved at forhandle med Ghandi og Dronning Elizabeth, og fik kulturel og historisk indsigt i de romerske erobringer ved at opbygge en hær og udforske sorte pletter på et landkort.

De oplevelser har jeg sukket efter at få igen, gerne i nye gevandter og måske med en anelse færre fordomme og stereotyper, som mange spil fra 1990’erne har reproduceret om fjerne og ældre kulturer.

Derfor ville jeg ønske, at flere journalister begav sig ud i at skabe virtuelle oplevelser som alternativ til klassiske reportager, features og dokumentarfilm.

Vi skal blive bedre til at involvere modtageren. Vi skal ikke altid bare sende information ud, men gøre folk til deltagere eller bidragsydere. Det gavner både journalistikken og oplevelsen af den – især med computerspillets greb.

På engelsk kaldes de newsgames, og i mangel på et bedre ord vil jeg kalde hybriden mellem journalistisk og computerspil for dokumentarspil. Det er en genre, der er opstået, i takt med at flere journalister er begyndt at arbejde sammen med webprogrammører for at formidle bedre til nettet.

Og tak for det.

Selv om det kan være en utrolig tung og dyr fortælleteknik, så mener jeg, den er værd at satse på. Simpelthen, fordi det giver uforglemmelige oplevelser at udfordre hjernen med valgmuligheder. (se TED-talk-video i bunden af indlægget).

Længe har jeg søgt efter dokumentarisk indhold, jeg kunne involvere mig selv i, og endelig har jeg fundet, hvad jeg søgte.

Universer frem for moralprædiken

Jeg er blevet grebet af at blive til detektiv i mysteriet om en olieby i Canada, at agere chefredaktør for et kritisk dagblad i Mexico eller bare at læne mig tilbage og styre et par bolde gennem typografiens historie.

Mange nye journalistiske spil har dybde, og de prædiker ikke for mig.

Op gennem 1990’erne blev en ny genre født: Journalistiske spil. Programmer som Flash og Shockwave gjorde det let at designe computerspil, der kunne spilles i en browser – Internettet gjorde det let at sprede dem.

Vi fik små spil om kapitalisme og klimaet, og beskeden var let at fange: Det er forkasteligt.

Den slags spil bliver stadig lavet. De er effektive til at sprede et budskab, men har sjældent særlig lang holdbarhed. De bliver til en moralprædiken, der lige så godt kunne være skrevet i versaler: KAPITALISTER ER DUMME, OG VI SKAL GØRE MERE FOR KLIMAET.

Derfor er jeg glad for, at der er kommet flere dokumentariske spil, der folder sig ud gennem leg og opdagelse.

Her forenes fordybelse med underholdning, og det er her computerspillet bedst anvendes til at give indsigt i problemstillinger, perspektiver og virkelige menneskers hverdag.

Spil kræver ressourcer udover selv researchen, og vil man bygge et univers omkring en aktuel begivenhed, er den ofte knapt så aktuel, når spillet først er færdigt.

De spil jeg nu vil omtale, kan spilles igen om fire år, og de vil stadig være både oplysende og opslugende.

Detektiv i olieby

Jeg er blevet afhængig af dokumentarspillet Fort McMoney.

Som det første i Fort McMoney møder du Carl, der samler flasker i byen. (screendump fra spillet)

Som det første i Fort McMoney møder du Carl, der samler flasker i byen. (screendump fra spillet)

Spillet er lavet af David Dufresne, der også står bag Prison Valley – en interaktiv dokumentar om den amerikanske fængselsindustri.

I Fort Mcmoney er du detektiven eller journalisten, der undersøger oliebyen McMurray i det nordlige Canada og er med til at bestemme byens fremtid.

Her går du på opdagelse i over to års research. Du kan udforske 22 forskellige steder og vælge, hvordan du vil udspørge 55 indbyggere om magt, alkohol og livet i en isoleret olieby.

Stripklubmanageren er en anden virkelig person, du kan møde i Fort McMoney (screendump fra spillet)

Stripklubmanageren er en anden virkelig person, du kan møde i Fort McMoney (screendump fra spillet)

Ét spørgsmål driver spillet frem. Er byen, hvad den giver sig ud for at være? Er den virkelig et mekka for udvinding af olie, hvor alle tilrejsende kan gøre rige – sådan som industrien selv påstår?

Du kan debattere energipolitik med de andre deltagere i spillet, medvirke i afstemninger eller bare lege dig gennem det virtuelle univers. Du bliver under alle omstændigheder klogere på et samfund i samfundet, dets indbyggere og hvilken indflydelse olie har på natur og menneske.

Indsigt i narkokrig

I The Reportero Challenge får dine valg også tydelige konsekvenser for spillets udvikling.

Screendump fra The Reportero Challenge

Screendump fra The Reportero Challenge

Det kan spilles på mellem 20 minutter og et par timer, hvor du gennem et simpelt grafisk design får indsigt i, hvilke risici mexicanske journalister arbejder med, når de forsøger at afsløre korrupte politikere og koldblodige narkobaroner.

Du bliver chefredaktør for et kritisk dagblad, og skal tage stilling til, om du vil bringe dig selv og kollegaer i fare ved at bringe historier om korruption og vold.

Spillet er et supplement til en dokumentarfilm om samme emne, men ved at lade dig gå på opdagelse som spiller, engageres du i konflikten, og du forstår, hvorfor narkokrigen Mexico stadig er i fuld gang, og tiltroen til det politiske fortsat svinder mere og mere ind.

Narco Guerra er andet spil, der giver indsigt i Mexicos problemer med narkohandel. Men i modsætning til The Reportero Challenge har det et mere globalt perspektiv på narkopolitik og handel med illegale stoffer.

Screendump fra Narco Guerra

Screendump fra Narco Guerra

Narco Guerra kan spilles på en halv times tid, og fungerer på samme måde som brætspillet Risk, hvor du skal erobre stater tilbage fra narkokartellerne. (Koster 8 kr. på App-store)

Leg dig gennem skriftsprog

Der findes også spil til dem, der søger hurtig underholdning med indsigt og perspektiv. Her vil jeg anbefale 2D-spillet Type:Rider, hvor du styrer to bolde gennem typografiens historie.

Screendump fra Type:Rider

Screendump fra Type:Rider

Det grafiske udtryk minder tyvagtigt meget om temaet i det danske spil Limbo, men det gør ikke så meget for mig – det er også et fantastisk spil!

I Type:Rider kan du, uden du opdager det, brænde 10 minutter af ved at hoppe dig gennem verdens ældste hulebilleder og forklaring af gotiske bogstaver.

Og så er der samtidig også lidt Guttenberg til de fagnørdede fra trykpressen.

Det var bare det. Vil du involvere dig i dette blogindlæg, kan du skrive titler på computerspil i kommentarfeltet eller sende dem til min twitterkonto @Ahaubart. Så skal jeg nok tilføje dem til listen herunder.

Flere gode dokumentarspil

Her er en række andre gode dokumentarspil, man kan fordybe sig i. God fornøjelse.

Slum Challenge – et dansk, interaktivt dokumentarprojekt om livet i et af Manilas slumkvarterer.

Spent – undgå at blive hjemløs som fattig i USA

This war of mine – oplev krigen som offer frem for soldat.

Gauging your distraction – sms og kør bil på samme tid.

Love your neighbour – kender du din europæiske nabo?

Goa hippy tribe – tag med på hippy-ruten i Indien.

ReBuilding Haiti – genopbygning i Haiti er sværere, end du forestiller dig.

 

Tom Chatfield: 7 ways games reward the brain

Læs også

Del artiklen
Anders Haubart Madsen

Digital romantiker med hang til luftkasteller, konspirationer og skrækscenarier. Uddannet journalist i 2012 fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole/Universidad Nacional Autónoma de México.