Screendump: elinea.nl

Mens mediecheferne sover, stormer artikelkiosker frem

#LIMBOLAB: I Holland har nye online avis- og magasinkiosker taget store medier på sengen. Det samme kan ske i Danmark.
Lufthavne kan noget særligt.

Jeg har mine to grunde.

Den første er den rastløse bevægelse.

Lufthavne summer altid af en opløftende energi.

Måske fordi det er et sted, hvor vi er på vej mod en oplevelse, eller på vej hjem, mens et minde endnu er ved at forme sig i hukommelsen.

Den anden grund er alverdens magasiner og aviser.

Med årene er det blevet rutine, at jeg straks styrer mod lufthavnens obligatoriske hylder med printmagasiner og standere med papiraviser.

Ikke at jeg behøver at købe noget.

SERIE: #LimboLab

Tag med til journalistikkens innovative afkroge
 
Hvem er frontløberne inden for digital journalistik, og hvad kan vi lære af dem? I denne serie taler vi med praktikere og forskere, der tør prøve noget nyt.

Dette er tredje afsnit i serien. Tidligere:

1. “Danske medier tør ikke eksperimentere nok”
2. Nye medier skabt i protest: Crowdfunding forbedrer pressefrihed

Jeg har for længst erkendt, at jeg ikke interesserer mig for alt i verden, men kun for udvalgte emner.

Derfor handler det om, at jeg vil bladre.

LÆS OGSÅ: Danske medier tør ikke eksperimentere nok

Jeg elsker at bladre i forskellige historier fra forskellige aviser og magasiner på samme tid.

Det inspirerer mig som historiefortæller, og det perspektiverer, hvad jeg egentlig interesserer mig for, og hvordan der er stor forskel på god og dårlig journalistik.

Hvis blot jeg var hollænder, behøvede jeg ikke en lufthavn for at få den oplevelse.

Online artikelkiosker blomstrer

I de seneste år er en række såkaldte online avis- og magasinkiosker skudt op i Holland.

Fælles for disse kiosker er,  at brugeren uden om betalingsmure og abonnementer kan bladre i stribevis af titler på samme platform og typisk kun betaler for hver enkelt læst artikel.

Det er store medier som De Telegraaf og NRC Handelsblad, der leverer alt indhold til hollandske online kiosker som ElineaBlendle og Myjour.

I Holland er flere artikelkiosker skudt op siden 2013, men det stopper ikke her.

I eksempelvis Frankring findes epresse.fr, fra USA har vi Magzter og med opstart i Slovakiet har Piano Media spredt sig til lande som Canada og Tyskland.

Dermed er traditionsrige mediehuse verden over blevet overhalet indenom af visionære iværksættere, når det gælder nye måder at distribuere indhold.

LÆS OGSÅ: Nye medier skabt i protest: Crowdfunding forbedrer pressefrihed

De nye kiosker, hvoraf flere beskrives som journalistikkens svar på iTunes eller Spotify, viser, hvordan et voksende antal læsere ikke gider at betale for en hel avis.

I dag foretrækker stadig flere kun at betale for artikler, der interesserer dem. Af samme grund er der nu behov for artikelkiosker, og i Holland hedder den største af dem alle Blendle.

For at få en bedre idé om, hvad jeg egentlig mener med en artikelkiosk, kan du se denne introduktionsvideo fra Blendle (på engelsk):

Blendle har omkring 200.000 brugere, og du betaler kun for læst indhold, som vi tidligere har skrevet om i ‘Hvorfor iTunes for artikler kommer som kaldet…‘.

I Holland er brugerne strømmet til, og derfor er landets store medier nu på vej med et modtræk. Det vender jeg tilbage til, ligesom jeg også vil se på en håndfuld af de hollandske kiosker.

Først et kig på Danmark, hvor alle forsøg på en artikelkiosk hidtil er slået fejl.

Fejlslagne danske online kiosker

Da de konkurrerende JP/Politikens Hus og Berlingske Media for nogle år tilbage gik i dialog om en fælles online artikelkiosk, kunne parterne ikke enes.

De tre store magasinhuse Aller, Bonner og Egmont har også måtte opgive en fælles bladkiosk, ligesom initiativet bladland.dk, der i 2012 havde ambitiøse mål, i dag ikke gør meget væsen af sig.

Derfor var det forfriskende, da en gruppe ildsjæle under Startup Weekend Media Copenhagen i 2013 arbejdede på en dansk artikelkiosk ved navn Newsfix.

Men også Newsfix ser ud til at have tabt pusten.

Jeg har i hvert fald tweetet med en af bagmændene, der om projektet har skrevet artiklen ‘I de hellige køers slagtehal’ for Fagbladet Journalisten:

Hollandske medier overhalet af kiosker 

Men omvendt er det altså i Holland, hvor den mest succesfulde online kiosk Blendle viser, hvordan landets etablerede medier i årevis har været forblændet af en nogenlunde stabil indtjening på avismarkedet.

Selv om læsertal er dalende, er papiravisen således stadig en profitabel forretning i Holland.

En væsentlig forklaring er, at omkring halvdelen af alle husstande i landet holder en betalt papiravis, som tal viser fra European Journalism Center.

LÆS OGSÅ: Hvor er visionerne, mediebosser?

Men de store medier i Holland har tøvet. Som i Danmark har de klamret sig til en forretningsmodel, hvor der på én gang skal betale for samtlige artikler i avisen eller magasinet.

Det har givet frit spil for de nye online kiosker.

Ser kioskerne som en trussel

Da det i løbet af 2013 og 2014 gik op for de store aviser og magasiner i Holland, at der var behov for artikelkiosker blandt læserne, begyndte medierne at stå i kø for at være med på især Blendle.

Således er det i dag af nød, frem for lyst, at medierne har indgået de nuværende samarbejder. For når det kommer til stykket, ser mediehusene en kiosk som Blendle som en trussel mod det, der fortsat opfattes som kerneproduktet: den trykte publikation med annoncer og abonnementer.

Bart Brouwers fra udviklingsafdelingen i TMG Media, der bl.a. står bag Hollands største avis De Telegraaf, er åben omkring den aktuelle situation:

”Vi har brug for de her partnere, fordi de er mere fleksible, end vi er i øjeblikket”, siger Bart Brouwers til NiemanLab.

Medier svarer igen med Newz

Som modtræk til bølgen af online kiosker i Holland er flere store udgivere nu gået sammen for selv at sætte dagsordenen.

Kiosken Newz er på vej.

Den omfatter adgang til nyhedssider, bøger og apps fra udgivere som bl.a. TMG Media med aviser og magasiner i porteføljen, Wegener med bl.a .syv regionale aviser og Nederlands Dagblad.

Selv hvis du ikke kan hollandsk, kan du sikkert fornemme visionerne fra Newz i nedenstående introduktionsvideo:

Over tid vil flere mediehusene formentlig trække sig ud af populære kiosker som Blendle til fordel for mere kontrol og større indtjening på egne online kiosker.

På den måde kan man sige, at Blendle er i farezonen for at være offer for sin egen succes.

Som det er i dag hos Blendle, som nævnt den største artikelkiosk i Holland, er det udgiverne, der sætter prisen for hver enkelt artikel. Herefter modtager medierne 70 procent af indtjeningen, mens Blendle beholder de resterende 30 procent.

Og det er de sidste 30 procent, som udgiverne gerne selv vil have fingrene i.

LÆS OGSÅ: Når journalistik bliver til computerspil 

Men på trods af imponerende 200.000 brugere er Blendle i Holland endnu ikke en overskudsforretning.

Forklaringen er, at som start får brugeren 2,50 euro til fri afbenyttelse, og først derefter skal det betales for indhold. Men det viser sig, at ud af i alt 200.000 hollandske brugere, er det kun omkring 20 procent, der efterfølgende betaler for artikler enkeltvist.

At 20 procent betaler for artikler er et pænt tal, men det betyder også, at 200.000 brugere ikke er helt nok for Blendle, der i dag har 32 fastansatte medarbejdere.

For at skabe overskud, skal der en ekspansion til. Og det kommer til at ske snart.

For nylig kastede to investorer, The New York Times Company i USA og det tyske forlag Axel Springer, tre mio. euro i Blendle.

Det bliver sandsynligvis Skandinavien, der bliver første regionale stop for Blendle. Som indgang er især Sverige i kikkerten, fortæller Thomas Smolders, ansvarlig for Blendle’s internationale strategi, i et interview til MediaChange.

Smolders er klar over, hvad ekspansionen kan få af betydning, hvis altså den gennemføres med succes:

“Hele verden følger med – hvis det virker i Holland, virker det så andre steder? Det er et eksperiment”, som Thomas Smolders sagde på konferencen Future Media Lab i Bruxelles i januar 2015, ifølge journalism.co.uk.

Plads til mindst én dansk kiosk

Selv om artikelkiosker endnu er et eksperiment, tror jeg, at det er et eksperiment, der vil lykkedes. Ikke for alle af de hollandske opstartsvirksomheder, men for nogle. Som eksempelvis Blendle.

Og herhjemme kan eksperimentet også lykkedes for i hvert fald mindst én online kiosk. Lad mig begrunde hvorfor:

Ser vi på bogbranchen i Danmark, findes allerede en succesfuld bogkiosk, hvis vi kan kalde den det. Forretningsidéen er den samme som i artikelkioskerne i Holland, men bare med bogtitler.

Jeg tænker her på danske Mofibo, der i samarbejde med bl.a. Gyldendal, Informations Forlag og JP/Politikens Forlag giver adgang til tusindvis af bogtitler. For blot 99 kr. om måneden.

Screendump: mofibo.com/dk

Screendump: mofibo.com/dk

 

 

I filmbranchen ser vi den samme udvikling.

Populære streamingtjenester som Netflix og HBO fungerer i praksis som online distributionskanaler for tv-stationer og filmproducenter.

Det voksende markedsbehov herhjemme for at betale for udvalgt indhold i stedet for hele tv-pakken, avisen eller magasinet, er tydeligt.

Men ligesom i Holland har de danske mediechefer desværre sovet i timen.

Et teleselskab som Telmore har nu i al ubemærkethed hacket sig ind på det danske marked for online kiosker. Udover et telefonabonnement giver Telmore Play adgang til indhold fra bl.a. Ekstra Bladet, Euroman, Politiken.dk og endda Mofibo og HBO.

LÆS OGSÅ: Medietendenser i 2015: Seks veje danske medier vil gå

Det er et klogt træk af Telmore, men en tvivlsom udvikling for de danske udgivere.

For ligesom i Holland glider markedet for artikelkiosker nu ud af hænderne på de samme medier, der leverer alt indholdet til de nye distributionskanaler.

Men så kan du spørge: Når alle forsøg på en dansk artikelkiosk er slået fejl, hvorfor skulle det så nu fungere i Danmark?

Svaret er delvist, hvis man spørger mig, at timingen hidtil har været forkert. Det er først nu, at behovet for en artikelkiosk herhjemme for alvor er stort nok til at etablere en forretning på området.

LÆS OGSÅ: Her er mediet, der vil forklare dig nyhederne 

Samtidig har alle danske initiativer lidt under, at udvalget har været for smalt. På et lille marked som det danske vil det kun fungere, hvis udvalget af aviser og magasiner er overordentligt bredt. Og her bliver Blendle interessant.

Som det ser ud lige nu, bliver mediehuse som Berlingske Media og JP/Politikens Hus snart overhalet indenom.

På det danske marked risikerer de at blive tvunget til at samarbejde med en udenlandsk online kiosk som Blendle i mangel på en fælles dansk artikelkiosk.

Scenariet er godt for læserne, men skidt for de danske udgivere. Og når sidstnævnte er tilfældet, er en udenlandsk kiosk som Blendle på sigt en trussel. For når medierne tjener færre penge, betyder det mindre kvalitetsjournalistik.

Men det opdager de nok, de danske mediechefer, når de en dag vågner op til Blendle i Danmark.

Og lad os så se på nogle af de hollandske online kiosker.

Myjour

Gik online i 2013 med indhold fra aviser, tidsskrifter, magasiner og forfattere såvel som foto og video.

Ingen betalingsmur eller abonnement. Prisen fastsættes af udgiveren, og brugeren betaler kun for læst indhold. En enkelt artikel koster helt ned til omkring 0,6 euro.

Som start får du 2,5 euro til fri afbenyttelse.

Screendump: myjour.com/kiosk/

Screendump: myjour.com/kiosk/

Desuden kan indholdet nemt deles via sociale medier,  og man logger ind på sin konto via Facebook, Linkedin eller Google+.

Udgiverne må selv må opsætte indhold og har sin egen side på Myjour – som for eksempel Quest.

Hjemmeside: Myjour.com
Twitter: @Myjour
Facebook: facebook.com/myjour
LinkedIn: linkedin.com/company/myjour

Blendle

Den største og mest lovende artikelkiosk i Holland.

Er fra 2013 og har allerede omkring 200.000 brugere. Indhold fra stort set alle etablerede medier i Holland.

Der betales kun for læst indhold, og Blendle kaldes derfor også for journalistikkens svar på iTunes.

Som start får du 2,5 euro foræret.

Afhængig af omfang koster en artikel omkring en til seks danske kroner, og er man ikke tilfreds, får man tilmed pengene tilbage.

For tiden overvejer Blendle at ekspandere i udlandet. Skandinavien og især Sverige er i kikkerten.

Hjemmeside: blendle.com
Facebook: facebook.com/blendle
Twitter: @blendle

 

Elinea

Hvis Blendle er journalistikkens svar på iTunes, er Elinea journalistikkens svar på Spotify. Det vil sige, at du er bundet til et abonnement.

Adgang til over 100 aviser og magasiner såvel som indhold fra tegnere og digtere.

Screendump: elinea.nl

Screendump: elinea.nl

 

I skrivende stund er den første måned gratis, mens prøveperioden tidligere har været på to dage.

Et abonnementet koster 9,99 euro per måned, og herefter er der adgang til samtlige artikler.

Artikler kan dog også købes enkeltvist.

Hjemmeside: elinea.nl
Facebook: facebook.com/eLineanl
Twitter: @elineanl

 

Yournalist

Er i skrivende stund under udvikling, men forventes klar i løbet af 2015.

Så vidt vides vil Yournalist adskille sig fra konkurrenterne ved at være en online kiosk for såkaldt premium indhold.

Det vil sige journalistik, som medierne på egne platforme i forvejen kræver betaling for. Det er typisk historier, der er mere velskrevne, hviler på mere research og er længere end nyheder.

For et fast beløb hver måned scanner Yournalist således nettet for premium indhold såvel som for breaking News. Her en introduktionsvideo:

.

Yournalist: http://yournalist.com/
Hjemmeside: yournalist.com
Facebook: facebook.com/yournalist.com
Twitter: @YournalistApp

 

Læs også

Del artiklen
Niels Rytter

Digital journalist. Skriver ofte om digital nytænkning og tendenser. Cand.comm i journalistik og internationale udviklingsstudier fra Roskilde Universitet med speciale i dagsordner og fortællerammer på mikrobloggen Twitter.