Foto: Screenshot fra Aftenposten

Skal fremtidens tv ses på netaviser?

GODT GÅET: Norske Aftenposten producerer web-tv-serier så gode, at Hollywood ser med.


Det her er en historie om en video, der er gået viralt – og den handler hverken om sjove katte eller nuttede børn. Den vil i øvrig heller ikke smelte dit hjerte eller efterlade dig mundlam.

Det er en, på alle måder, ret ualmindelig internetsucces.

Sweatshop – dødsbillig mote’ er noget så tørt som en web-tv serie fra den norske avis Aftenposten.

Ashton Kutcher kigger med

Programmet, der er instrueret af en 22-årig blogger, følger tre unge modebloggere til Cambodia, hvor de oplever tekstilindustriens arbejdsvilkår på egen krop.

Serien består af fem afsnit på cirka ti minutters varighed – og den er foreløbigt blevet set af 1,5 millioner mennesker kloden rundt.

I januar steg seertallene stejlt på bare en uge, da 400.000 nysgerrige seere fra hele verden klikkede sig ind på Aftenpostens website. Skuespilleren Ashton Kutcher havde delt seriens første afsnit på sin facebook-væg.

Foto: Screenshot

Foto: Screenshot, facebook

På niveau med flow-tv

Men hvordan havner et norsk web-tv-indslag på en hollywoodstjernes facebook-profil?

Aftenposten, der publicerede ‘Sweatshop’-serien i foråret 2014, havde tekstet indslagene på både engelsk og spansk og dermed gjort dem tilgængelige for et internationalt marked.

Desuden har avisen allerede for år tilbage besluttet at levere kvali-tv til deres læsere og har i dag en solid tv-sektion, der rummer både serier og enkeltstående korte dokumentarformater.

Niveauet kan sagtens måle sig med programmer, der bliver sendt på tv – og ‘Sweatshop’ er da også et program, der oprindeligt blev udviklet til tv.

Ideen stammer fra britiske BBC3 og er siden blevet videreudviklet af Koncern TV. I 2011 blev serien ‘Blod, sved og t-shirts’ sendt på DR1, og i 2013 fulgte ‘Blod, sved og ris’.

Klik på biledet for at se traileren til 'Sweatshop'.

Klik på biledet for at se traileren til ‘Sweatshop‘.

Sparkede debat i gang

Da ‘Blod, sved og t-shirts’ blev sendt på DR, havde hvert afsnit omkring 700.000 seere – den norske web-pendant holder altså rimelig godt trit med dansk prime time flow-tv.

Inden ‘Sweatshop’ blev en viral succes, havde næsten 800.000 nordmænd set serien. Ganske fornemt, når man tænker på, at Norge kun har fem millioner indbyggere.

Til sammenligning bliver et gennemsnitligt program på DR3 herhjemme set af mellem 50.000 og 100.000 seere på premieredagen.

Aftenposten fulgte ‘Sweatshop’-indslagene op med baggrundsartikler, nyheder og debatarrangementer og formåede at sætte en national debat om tøjproduktion i udviklingslande i gang med udgangspunkt i web-tv-serien.

Efter Ashton Kutchers anbefaling har avisen i øvrigt fået henvendelser fra blandt andet Frankrig og Tyskland med ønske om at få serien tekstet på flere sprog.

Foto: Screenshot, Der Spiegel

Foto: Screenshot, Der Spiegel

Se mere godt web-tv

Når man tænker på, at vores medieforbrug i stigende grad bevæger sig mod on demand-tilbud, virker det oplagt for netaviserne også at overveje, om der kan tjenes penge på streaming af programmer, som kan konkurrere med tv-kanalernes tilbud

Hvis du vil have mere inspiration til, hvordan man laver lækkert web-tv, kan det også betale sig at kigge forbi Der Spiegel, der fokuserer på aktualitetsprogrammer og nyhedsjournalistiske faktaformater.

Herhjemme er det indtil videre kun Ekstra Bladet, der har produceret video med decideret tv-format.

Avisen lancerede sidste sommer en 24 minutter lang dokumentar om manden, der formodes at stå bag mordet på Jonas Thomsen Sekyere.

Under titlen SnapDocs har avisen desuden produceret to yderlige korte dokumentarer.

Læs også

Del artiklen
Frauke Giebner

Laver tv. Tidligere freelance for bl.a. Information, Politiken og Zetland. Uddannet i Berlin, Beirut og Trekroner. Vild med subkulturer og digitale fortællinger.