Screendump: De Correspondent.

De Correspondent: Netavisen, som alle holder øje med

#LIMBOLAB: Kan man sælge abonnementer til en netavis, der ikke findes endnu? Det lykkedes for en ung chefredaktør i Holland, der nu har et medie med over 30.000 betalende medlemmer.

Han var uden penge, men til gengæld havde han en vision og en stab af journalister og webudviklere, der trippede ivrigt i baggrunden.

Den unge og karismatiske redaktør Rob Wijnberg drømte om et nyt digitalt medie med baggrundshistorier i stedet for nyheder.

Han drømte også om betalende medlemmer i stedet for abonnenter.

Uden penge, men fast besluttet på at realisere drømmen, gik Rob Wijnberg nu på landsdækkende tv. I Hollands mest populære talkshow fortalte han om det planlagte medie.

Otte dage senere havde Rob Wijnberg 15.000 abonnenter uden at have publiceret en eneste artikel. Oven i det strømmede donationerne ind.

SERIE: #LimboLab

Tag med til journalistikkens innovative afkroge
 
Hvem er frontløberne inden for digital journalistik, og hvad kan vi lære af dem? I denne serie taler vi med praktikere og forskere, der tør prøve noget nyt.Tidligere afsnit:
1. “Danske medier tør ikke eksperimentere nok”
2. Nye medier skabt i protest: Crowdfunding forbedrer pressefrihed
3. Mens mediecheferne sover, stormer artikelkiosker frem
4. Nyt netmedie: Sådan crowdfundede vi syv mio. kr.

Træt af nyheder og mangel på visioner 

Det var i marts 2013, at den 27-årige Rob Wijnberg gik på tv.

Logo: De Correspondent.

Logo: De Correspondent.

Idéen til De Correspondent fik han sammen med den jævnaldrende Ernst-Jan Pfauth, der som Rob Wijnberg havde en redaktørstilling hos NRC Handelsblad, Hollands svar på The New York Times.

På NRC Handelsblad var de fælles om at være trætte af avisens fokus på nyheder og tøven med nye digitale projekter.

Især Rob Wijnberg oplevede sammenstød med avisledelsen, og i september 2012 forlod han NRC Handelsblad med en fyreseddel i hånden.

Et år senere, i september 2013, gik De Correspondent online med nu over 20.000 betalende medlemmer efter det, der blev anset som den mest succesfulde crowdfunding-kampagne i journalistikkens historie.

Her en introduktionsvideo om tankerne bag mediet (engelske undertekster):

About De Correspondent (English subtitles) from De Correspondent on Vimeo.

Mere end 10 mio. danske kroner havde De Correspondent skrabet sammen i form af abonnementer og donationer, og nu skulle hollænderne få journalistik, de ikke før havde set.

Og mediebranchen skulle få øjnene op for en ny forretningsmodel.

Ingen nyheder på De Correspondent

Hollandsksprogede De Correspondent adskiller sig fra andre medier på  både den redaktionelle linje og på forretningsmodellen.

Redaktionelt går mediet i en stor bue uden om korte nyheder.

I stedet leverer De Correspondent baggrundshistorier, undersøgende journalistik og analyser fra både indland og udland.

LÆS OGSÅ: Nyt netmedie: Sådan crowdfundede vi syv mio. kr. 

Eksempelvis serien om vores dagligdag, der viser sig at rumme bemærkelsesværdige opfindelser og historien om stoffet captagon, der spreder sig i Mellemøsten blandt syriske jihadister og rige unge i Golfstaterne:

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

Screendump: De Correspondent.

 

Her er også plads til genrer og temaer, som andre medier undgår – som f.eks. et essay om venskab.

Hos De Correspondent har hver fastansatte journalist sit eget og ofte udsædvanlige ekspertområde som f.eks. demokrati, kultur og klichéer og børnepasning og pleje.

Hver journalist forventes at udforske sit område med en ekstraordinær stor nysgerrighed og begejstring, og journalisterne betragtes ikke som journalister, men derimod som korrespondenter.

Det redaktionelle koncept lyder måske mærkværdigt, men blandt hollandske journalister er det populært. Op til lanceringen i 2013 modtog De Correspndent således 1.800 jobansøgninger og kunne vælge og vrage blandt flere af landets bedste skribenter.

Medlemmer erstatter annoncører

Den redaktionelle linje skiller sig ud, men det gør forretningsmodellen også. Eksempelvis findes der ingen annoncer hos De Correspondent.

Mediet er derimod fuldt ud finansieret af abonnenterne.

Et abonnement koster 60 euro om året svarende til omkring 445 danske kroner. Men hos De Correspondent er abonnenterne ikke abonnenter, men opfattes derimod som medlemmer eller partnere. 

LÆS OGSÅ: Skal fremtidens tv ses på netaviser?

Hvis du ikke er medlem, har du ikke adgang til indhold fra De Correspondent.

Til gengæld kan hvert betalende medlem hver måned dele en håndfuld artikler med sit netværk. Det betyder, at venner til medlemmer kan få adgang til indhold, selv om de ikke har lagt de påkrævede 60 euro om året.

På den lukkede platform har korrespondenter desuden samtaler med medlemmerne. Her efterlyser korrespondenterne ikke holdninger eller kommentarer til publicerede historier, som det er tradition hos andre netmedier, men spørger derimod medlemmerne til råds om f.eks. idéer, kilder eller vinkler.

LÆS OGSÅ: “Danske medier tør ikke eksperimentere nok”

Hver korrespondent har således sin egen blog med kontaktoplysninger og andre informationer.

Vælger et medlem at følge en korrespondent, modtages automatisk samtlige opdateringer fra den skrivende medarbejder – hvad enten det er seneste artikel, efterlysning af kilder eller spørgsmål om etiske dilemmaer.

Fællesskab og samtaler med medlemmerne er en hjørnesten i forretningsmodellen. Det samme er gennemsigtighed.

Med mellemrum publicerer De Correspondent således informationer om, hvad medlemmernes penge bruges til:

Grafik: De Correspondent.

Grafik: De Correspondent.


I det hele tages findes der mange illustrationer hos De Correspodent, og knapt så mange fotos. 

Den visuelle identitet er gennemtænkt fra start til slut og samtidig smukt integreret i platformens funktionaliteter. 

Det skyldes vel nok, at det digitale bureau Momkai, der har udviklet både platform og visuel identitet, sidder i bestyrelsen hos De Correspondent.

Her en video, hvor Momkai opridser den visuelle identitet:

 

De Correspondent – Responsive from Momkai on Vimeo.

I dag har De Correspondent over 30.000 betalende medlemmer, mens omkring 14 fuldtidsansatte korrespondenter arbejder på redaktionen i Amsterdam.

Dertil kommer et netværk på over 20 løst tilknyttede journalister, assistenter, grafikere og hvad der ellers hører sig til.

LÆS OGSÅ: Derfor flopper danske dagblade på Instagram 

Indtil videre har De Correspondent angiveligt ikke vist sig at være en overvældende profitabel forretning, men den løber rundt, og chefredaktør Rob Wijnberg har nu planer om at ekspandere til udlandet.

Hjemmeside: decorrespondent.nl
Facebook: facebook.com/decorrespondent
Twitter: @decorrespondent

Læs også

Del artiklen
Niels Rytter

Digital journalist. Skriver ofte om digital nytænkning og tendenser. Cand.comm i journalistik og internationale udviklingsstudier fra Roskilde Universitet med speciale i dagsordner og fortællerammer på mikrobloggen Twitter.