Screendump: BBC

Redaktør: Lav digitale fejl

#LIMBOLAB: BBC har en særlig afdeling for digitale eksperimenter. Deres seneste projekt handler om brugerinvolvering i lokaljournalistik, og det har (næsten) været en succes.

For nogle måneder siden mødte jeg en splejset, morsom type af et format, som mediebranchen godt kunne bruge lidt flere af.

Han driver et modigt journalistisk foretagende, som frem for alt er sat i verden for at lave fejl og lære af dem – og han var inviteret til Fagfestival ’14 for at tale om netop det.

Matt Danzico står i spidsen for BBC’s Video Innovation Lab; en lille enhed, der skal forny mediehusets journalistik, og som blandt andet har introduceret nyhedsvideoer på instagram, som vi tidligere har skrevet om.

Han var en af de få oplægsholdere, der formåede at se ud over mediebranchens status quo, og hans arbejde med Innovation Lab bærer præg af, at han absolut ikke er tilbageholdende, når det gælder om at gå på opdagelse i den digitale verden.

Jeg besluttede mig for at ringe til Matt Danzico og høre lidt mere om, i hvilken retning han ser journalistikken bevæge sig fremover.

Mød historierne dér, hvor de bor

Selv har Matt Danzico de sidste måneder bevæget sig tværs gennem USA i et projekt, der umiddelbart bryder med journalistiske trends som aktualitet og tempo.

Han tager telefonen i Arizona, hvor han netop har tilbragt en dag med nogle astronomer. De har talt om at være både forskere og religiøse.

Indslaget er en del af BBC Pop Up, hans seneste projekt. Formålet var at undersøge mulighederne for at få brugerne til at hjælpe journalisterne med at finde originale historier, som de store medier ellers ikke ville få øje på.

Sammen med to kollegaer har Danzico i et halvt år rejst rundt i USA; de har været i seks forskellige stater, én måned i hver stat.

Journalisterne har slået sig ned i de forskellige lokalsamfund og prøvet at blive en del af det.

De har gået i kirke, har drukket øl på den lokale sportsbar og er blevet inviteret med til familiemiddage.

LÆS OGSÅ: De Correspondent: Netavisen, som alle holder øje med

De har gjort, hvad de kunne, for aktivt at opsøge brugerne og inkludere dem i deres jagt på historier.

Lokaljournalistik med globalt sigte

Da jeg får fat på Matt Danzico, har de været undervejs i fem måneder. I hver ny by har journalisterne inviteret befolkningen til fællesmøder for at crowdsource ideer til historier.

“I stedet for at lade, som om vi ved, hvad der er det vigtigste at fortælle om deres stat, ville vi spørge folk, hvad de gerne ville fortælle verden”, siger Matt Danzico.

LÆS OGSÅ: Glem alt om kommentarer: Nu skal læserne bidrage

Resultatet er en række korte web-videoer og tekster, der sidst på måneden bliver kombineret til et fuldvoksent tv-program. Pop Up er lokaljournalistik med globalt sigte, som fokuserer på alment genkendelige problematikker, der afspejler sig i konkrete historier fra de forskellige lokalsamfund.

“Vores historier handler om at være menneske. Vi mener, at det er værd at høre om, hvordan det kommer til udtryk i det små”, siger Matt Danzico.

Pop Up-journalisterne har desuden gjort meget ud af løbende at fortælle lokalbefolkningen, hvad de havde gang i. Hver dag har de tweetet, hvor og hvornår de ville være på optagelse og opfordret folk til at møde dem dér.

Den store synlighed har blandt andet resulteret i, at de forskellige lokalbefolkninger i højere grad end før har brugt BBC til at orientere sig.

Halvdelen af projekterne fejler

Selv om Matt Danzico synes, at Pop Up-modellen har været en succes, ved han endnu ikke, om ideen kommer til at blive genbrugt.

“Jeg kunne godt se det for mig, for eksempel i forbindelse med et valg, men vores vigtigste opgave i Video Innovation Lab er at afprøve nye ideer, evaluere og give vores erfaringer videre”.

BBC Pop Up pakkede sammen i sidste uge, og nu skal holdet til at se på, hvad processen har lært dem.

“Det har været sjovt”, siger Matt Danzico, “men vi har virkelig også lavet nogle store fejl. For eksempel var det dumt at starte projektet uden at have en community manager. Vi har været meget opmærksomme på, hvordan vi kommer i kontakt med folk i de forskellige lokalsamfund, men online har vi ikke gjort det særlig godt”.

Oprindeligt havde Pop Up-holdet tænkt, at de ville fokusere på at få menneskene på gaden i tale. For selv om de sociale medier suggererer nem adgang til ‘rigtige mennesker’, er det kun i begrænset omfang sandt, siger Danzico.

“Sociale medier bliver kun brugt af bestemte sociale lag. Men vi vil jo også gerne tale med bedsteforældrene og de latinamerikanske lokalsamfund. Og dem møder man bedst dér, hvor de bor”.

Sagen var bare, at engagementet på de sociale medier ikke kom af sig selv. Også her viste det sig at være afgørende, at man er til stede og interagerer med brugerne; at man som medie gør mere end bare at dele sine egne historier.

Screendump: Tumblr

Matt Danzico er redaktør for BBC Video Innovation Lab. Screendump: Tumblr

At fejle er en del af jobbeskrivelsen for Video Innovation Lab, og Matt Danzico siger, at omkring halvdelen af hans digitale projekter kuldsejler.

Problemet med den manglende brugerinddragelse på de sociale medier fik Pop Up-holdet dog rettet op på. To måneder inden projektets slut hyrede journalisterne en kvinde, de havde de mødt undervejs, som community manager.

“Det har vist sig at gøre en kæmpe forskel. Journalister burde bruge omkring halvdelen af deres tid på at interagere med brugerne. Det er virkelig vigtigt. Der er jo en grund til, at folk, der er populære på youtube, altid opfordrer seerne til at kommentere videoerne. Brugerne holder journalistikken i live”.

Fokus på fremtiden

Når Danzico nu vender tilbage til sin kontorplads på BBC’s Video Innovation Lab, vil han bruge sin tid på at tænke over, hvor brugerne går hen, når de ikke længere går på nettet på samme måde som for tre år siden.

“Tænk over det: Mere end 60 procent af amerikanerne går på nettet via deres mobil, men kun 14 procent bruger browseren”, siger redaktøren, der mener, at medierne ikke bare skal være til stede på de forskellige sociale platforme, men også bruge dem aktivt til at generere indhold.

“Hvad med Snapchat, Twitter og Reddit? Vi vil lære, hvordan vi skaber indhold med udgangspunkt fra disse fællesskaber, på samme måder, som vi producerer indhold fra fysiske steder”.

For Matt Danzico handler det ikke om at løse mediebranchens dag til dag-problemer. Det handler om at tænke på, hvor vi kan bevæge os hen i morgen. Og i overmorgen.

LÆS OGSÅ: Hvor er laboratoriet for ny journalistik?

“Evolution er afgørende. I alle industrier er det vigtigt at afprøve nye ideer. Vi har mulighed for at præge fremtidens medier. Der er en stadig voksende efterspørgsel efter nye platforme, og vi vil være en del af den udvikling”.

“Det er egentlig ligesom i bilbranchen. Men man kan sige, at det for os på Video Innovation Lab ikke kun handler om at bygge den hurtigste eller den mest populære bil. Det handler om at undersøge, hvordan biler kan komme til at se ud i fremtiden”.

Læs også

Del artiklen
Frauke Giebner

Laver tv. Tidligere freelance for bl.a. Information, Politiken og Zetland. Uddannet i Berlin, Beirut og Trekroner. Vild med subkulturer og digitale fortællinger.