Preview of  Dette er en test af det nye Atavist  — Atavist

Guide: Lav fængende fortællinger med ‘træk og slip’

BRUGBART. Nye platforme gør det let og gratis at lave fortællende journalistik med interaktivitet og multimedia, der kan måle sig med produktioner fra store danske mediehuse.

Software og teknik vil ikke blive et konkurrenceparameter blandt fremtidens medier.

Som forsker i digital journalistik Kate Kartveit også har sagt i et andet indlæg her på Limboland, findes der efterhånden så mange gratis og billige designredskaber, at medier ikke behøver konkurrere på teknikken. De skal i stedet koncentrere sig om indholdet.

Det prisvindende medie The Atavist står bag en af de mere roste platforme, som netop er blevet redesignet. Det nye Atavist er både gjort rigere på muligheder og blevet lettere at bruge.

Der er simpelthen ikke nogen undskyldning for journalister længere til ikke at eksperimentere og fortælle på nye måder.

Relancerer platform

Med det webbaserede program Atavist kan man som journalist eller lille medievirksomhed selv udgive nyskabende fortællinger med indlejrede multimedie-elementer. Vel at mærke uden at skulle kode.

“Da vi startede The Atavist, var der ingen, der tænkte over, hvordan man designer og fortæller en historie digitalt,” har The Atavists administrerende direktør, Even Ratliff, forklaret til mediet Fast Company.

“Selv om du før havde en god idé til, hvordan du kunne fortælle en historie gennem design, havde du brug for en udvikler til at føre det ud i livet. Derfor forsøgte vi at bygge en platform til at give ikke-udviklerne mulighed for at lave smukke historier uden selv at skulle programmere.”

Få billigt betalingssystem

Hvis man publicerer sine artikler på Atavists domæne, kan man gøre det gratis. Ellers koster en flytning til eget domæne fra 55 kroner om måneden.

Det er særligt de muligheder, små medier og enkelte skribenter med Atavist har for at modtage betaling for indhold, som gør, at den adskiller sig fra andre udgiverplatforme som Medium eller Tumblr.

Du får ikke det sociale netværk, som Medium eller Tumblr har. Men med Atavist kan man starte et medie i morgen og nemt og billigt indkræve betaling for fængende fortællinger, der vil mere end et blogindlæg.

Parallax, lyd, kort, bladrefunktion

Programmet, der tidligere gik under navnet Creatavist, har fået skruet ned på grafiske elementer i styresystemet, men op for mulighederne for at fortælle en historie på flere måder.

Så nemt, at selv teknikhæmmede og ikke digitalt indfødte kan være med.

Blandt andet kan man i Atavist indlejre både video, kort, grafikker og lydklip fra tjenesten Soundcloud. Man kan tilføje parallax-effekter, så billeder glider hen over tekst i et fornemt scroll-format.

I Atavist trækker man multimedie-elementer ind på sin side fra en menu i venstre side - træk og slip. Foto: Sreendump fra Atavist.com

I Atavist trækker man multimedie-elementer ind på sin side fra en menu i venstre side – træk og slip. Foto: Sreendump fra Atavist.com

Det hele foregår med enkelte træk- og slipfunktioner i små bokse på siden. Herunder kan man også vælge, hvorvidt man ønsker sin historie fortalt vertikalt i et scrollformat eller horisontalt, hvor der bladres mellem de enkelte sider.

Slår Pageflow på brugervenlighed

Atavist slår flere af de andre gratis eller billige fortælleredskaber, der ligger derude i ‘skyen’ lige nu.

For eksempel er styresystemet langt mere logisk end det, som det tyske program Pageflow præsenterer dig for (fungerer også på engelsk, og undertegnede har lavet en oversættelse på dansk, som udgiverne har lovet at implementere snarest).

Forsiden til historien 'Die Maus im All', lavet i Pageflow.

Forsiden til historien ‘Die Maus im All’, lavet i Pageflow.

Pageflow egner sig virkelig godt til video- og billedbårne historier med korte tekster, som det ses i historien ‘Die Maus im All’ (på tysk).

Til gengæld er opsætningen af historien og menuen både forvirrende og mangelfuld. Det er for eksempel ikke muligt at fravælge autoplay på lyd og video, som det er med Atavist.

Samme kvalitet som Politiken

For at få et bedre indblik i mulighederne med Atavist, anbefaler jeg, at man tager et kig på The Atavists historie ‘Love for My Enemies’ – om forsoning efter folkemordet i Rwanda.

Historien viser i alt sin enkelthed, hvordan man med Atavist kan lave historier, der på designdelen er helt på højde med Politikens flagskib for digital storytelling, Magasinet.

Som vel at mærke er udviklet af mediehusets fastansatte udviklere over flere år.

I videoen herunder kan du høre og se, hvordan The Atavist arbejder i et interview, lavet af Techcrunch.

Læs også

Del artiklen
Anders Haubart Madsen

Digital romantiker med hang til luftkasteller, konspirationer og skrækscenarier. Uddannet journalist i 2012 fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole/Universidad Nacional Autónoma de México.