fokusgruppe

Fokusgruppe: Her er ønskelisten til nyt netmedie

#LIMBOLAB: Vi har lavet fokusgrupper for Det Nye Zetland og lært, hvordan kvalitetsjournalistik kan konkurrere med Netflix.

Hvor ville jeg ønske, jeg havde 16 millioner til at starte et nyt netmedie.

Det har jeg ikke.

Derfor besluttede jeg mig sammen de andre fra Limboland at hjælpe nogen, der har allerede er godt på vej til at få de fornødne finanser på plads: Zetland.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi beundrer folkene bag dette medie for deres mod og format.

Det blev startet af fire journalister, der sagde deres gode job op i mediebranchen for at skabe deres egen ideelle arbejdsplads. Zetland har udgivet singler på månedsbasis, lavet sceneshows, og har skaffet penge til at kunne udkomme dagligt, dybdegående og langsomt.

Med pengene i ryggen har de muligheden for at skabe journalistik, der øger vores forventninger til danske netmedier. Derfor har vi gennemført to fokusgrupper med henblik på, at Zetland udvikler den bedste digitale fortælleteknik for kvalitetsjournalistik i Danmark.

Vi satte os ned med 16 mennesker over to aftener for at blive klogere, og her er den korte version af de anbefalinger, vi nåede frem til i undersøgelsen Digital Fortælleteknik:

  1. Lav en kontrakt med læseren. Om hvor meget tid de skal bruge, og hvilke formater de udsættes for.
  2. Brug multimedia-indhold som en belønning, der supplerer tekst eller skaber et interaktivt univers, man kan gå på opdagelse i.
  3. Prioritér og tilpas indholdet efter tid og platform.

Fokusgruppedeltagerne består af flitiige læsere mellem 25 og 38 år, der enten studererer humaniora eller er indehavere af videregående uddannelser inden for fag som retorik, statskundskab og grafisk design.

Fælles for dem er, at de interesserer sig for journalistik, og at de ønsker mere kreative danske netmedier.

Fokusgruppedeltagerne elsker andre formater end nyheder. De får dem bare hovedsageligt fra udlandet og medier som TED, Atlantic, The New Yorker og podcasts.

Fokusgruppedeltagerne elsker andre formater end nyheder. De får dem bare hovedsageligt fra udlandet og medier som TED, Atlantic, The New Yorker og podcasts. Foto: Fra undersøgelsen Digital Fortælleteknik

Inden vi mødtes, havde vi udsat deltagerne for tre forskellige versioner af den samme historie, som vi havde designet til lejligheden.

Vi havde bedt dem om at se på nogle eksperimenterende fortælleformer fra udlandet, der både bød på journalistiske spil og 3D-universer, man kan gå på opdagelse i (kommer længere nede).

Men lysten til at opdage stopper hurtigt, hvis man ikke ved, hvor man skal hen.

Kontrakt om omfang og formater

“5 minutter”.

Sådan lød et svar på, hvor langt tålmodigheden rækker i en browser i hverdagen.

Som netmedier konkurrerer vi i dag med en lang række åbne faneblade, der truer med at stjæle opmærksomheden på et splitsekund.

Deltagerne har så meget andet gratis indhold og overspringshandlinger, de kan hoppe på, siger de.

Derfor skal modtageren vide, hvad historien indeholder af forskellige formater. De skal have kontrol over deres oplevelse ved at blive oplyst om, hvad der forventes af dem. Lyd og video skal ikke autostarte.

Hvis jeg selv skulle aktivere lyd, ville jeg aldrig gøre det, når jeg er et sted i det offentlige rum. Jeg kan virkelig ikke lide det. Dem, der vil mig noget, skal skrive det.

– Pernille

Den her korte og enkle schweiziske multimediehistorie om en forelskelse byder på en god kontrakt.

Et andet eksempel er Magasinet Aeon, der på forhånd altid oplyser, hvor lang en video eller en tekst er.

Kontrakten handler om at skabe en genkendelighed gennem klare ikoner eller en simpel bar i siden af skærmen, der viser hvor langt man er nået i historiens forløb.

Skaber stemning og interesse

Omvendt kan fokusgruppedeltagerne også godt lide at gå på opdagelse og bruge lang tid på at fordybe sig i en historie.

Hvis den vel at mærke er velfortalt, og hvis de grafiske elementer er velvalgte.

For eksempel knytter de følgende ord til elementer som lyd, grafik og video:

‘Oplevelsesværdi’, ‘stemningsskabende’, ‘Interessant med flere muligheder’, ‘fastholder min opmærksomhed’ og ‘rart at få billeder på virkelige mennesker’.

Vi udsatte deltagerne for det interaktive projekt 'Insomnia' og dokumentarspillet 'Spent'. For de fleste tog det for lang tid (flere timer) og krævede for meget involvering, mente de. Foto: Fra undersøgelsen 'Digital Fortælleteknik'

Vi udsatte deltagerne for det interaktive projekt ‘Insomnia’ og dokumentarspillet ‘Spent’. For de fleste tog det for lang tid (flere timer) og krævede for meget involvering, mente de. Foto: Fra undersøgelsen ‘Digital Fortælleteknik’

Brugernes opmærksomhed bliver enten fastholdt med en god gedigen tekst eller med multimedia, der drager og overrasker.

“Jeg kan godt læse lange features og holder af, at tingene er velskrevne. Jeg er nok rimelig konservativ. Multimedia synes jeg går i en anden grøft end den velskrevne tekst, hvor du læser en reportage, som du kan nyde. Så behøver jeg ikke hoppe eller blive underholdt. Hvis jeg kan hoppe, behøver det omvendt ikke være blændende skrevet, for så er jeg underholdt på en anden måde.

– Christian

Multimedia kan hver især bidrage til at udbygge historien:

  • Video kan skabe nærhed, identifikation og vække følelser
  • Lyd stimulerer fantasien – på en anden måde en tekst, det kan bidrage med stemning og give et stærkere indtryk af en karakter
  • Grafikker og Timelines kan formidle data og historik på en overskuelig måde.

Klip og lyd hjælper rigtig meget på at fastholde min opmærksomhed. Jeg ser det ikke som noget, jeg er tvunget til at høre, men som noget, jeg kan gå tilbage til, hvis jeg har lyst.

– Ida

En af de yngste deltagere fortalte, at hun foretrak, hvis hun kunne afspille lydklip, samtidig med at hun læste. For simpelthen at blive stimuleret nok.

Multimedia kan overgå Netflix

En (næsten) tekstløs historie indeholdt dog stimulus nok for deltagerne. Faktisk så meget, at den ville kunne konkurrere med serier fra Netflix, fortalte flere.

Her er der tale om den Emmy-vindende interaktive dokumentar Out My Window, hvor højhusbeboere fra hele verden viser deres lejlighed og liv frem.

“Det fede ved Out My Window er, at du kan bruge en hel aften på at klikke på alle personer eller bare på én og få en god fortælling. Det er det med, at man kan styre sit engagement

– Hannah

Til gengæld er der bred enighed om, at man ikke skal blande formaterne for meget: Tekst, grafikker og spil for eksempel.

Man skal kun lave ting, som tilfører historien merværdi og udsætte modtagerne for det på det rigtige tidspunkt.

Prioritér til aften- eller arbejdsflade

Den sidste pointe handler om at medtage de to øvrige anbefalinger i prioriteringen af sit indhold.

Man kan for eksempel vise udpluk af sine store historier på Facebook (som Vice gør med video) eller sørge for at versionere selv tunge og seriøse artikler, så de rammer flere målgrupper (fremgangsmåden er beskrevet godt i denne artikel).

Skal man have brugerne til at betale, skal man blive en del af deres vaner. Som Netflix eller HBO for eksempel er det ved, at brugerne altid ved, hvornår der kommer et nyt afsnit af Narcos eller Fargo.

For at blive det er man nødt til at bruge de platforme, der er tilrådighed. Kunne man derfor forestille sig en reklame for en Zetland-single (eller det nye smarte format) i form af en række Snapchat-videoer, tweets eller en quiz på Facebook?

Flere af deltagerne beskriver en forskel på medieforbruget i arbejdstiden og en om aftenen, hvor der er mere tid til at fordybe sig. Det er også efter arbejde, at læserne forventer en oplevelse ud over det sædvanlige. Især hvis de skal betale for den.

Og som medier kan vi sagtens få folk til at betale for kvalitet. Derfor vil jeg slutte af med flere af deltagernes opfordringer:

“Jeg vil gerne have at hele den journalistiske linje bliver hævet en lille smule og får den unikke, moderne vibe over sig med nyskabende design. Så behøver det måske ikke gå helt bananas i weekenden, men kun så meget, at man får en på opleveren og kommer på arbejde mandag morgen og siger; “hold da op, det var en vild artikel.

– Christian

 

“Både Insomnia og Out My Window ramte mig på aftenfladen, og jeg har lyst til at bruge tid på at gå ind i dem. Begge historier var vildt flotte og vildt interessante – ligeså gode som en dokumentarfilm på Netflix.

– Pernille

 

“Jeg elsker at sætte en halv eller en hel time af til at komme ind i en hel verden, hvor der bliver skabt et univers med billeder eller grafik. Det er en ny form for journalistik, som jeg rigtig godt kan lide. Det er ikke noget, jeg ville bruge dagligt, men på uge- eller månedsbasis, synes jeg, det er ret tiltalende.

– Lola

 

Undersøgelsen ‘Digital fortælleteknik’ kan udbydes og versioneres til andre medier med lignende udfordringer. Skriv til kontakt@limboland.dk, hvis dig eller din virksomhed har brug for en indsprøjtning digital inspiration.

Læs også

Del artiklen
Anders Haubart Madsen

Digital romantiker med hang til luftkasteller, konspirationer og skrækscenarier. Uddannet journalist i 2012 fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole/Universidad Nacional Autónoma de México.