Foto: Creative Commons/Flickr - https://www.flickr.com/photos/68259253@N00/

De 8 bedste nyhedsbreve i vores mailbokse

GODT GÅET: Personlighed, overblik og dybe links er egenskaberne for et godt nyhedsbrev. Her er vores 8 gratis favoritter.

Det er lidt ligesom at dele sit indhold på en blog. Formen er blevet erklæret død på grund af sociale medier så mange gange, at man fremstår håbløst forældet blot ved at fremhæve dens kvaliteter i 2016.

Alligevel vil bloggen ikke dø. Og sådan er det også med nyhedsbrevet.

Mailboksen kan bugne af god digital journalistik, og det er også her, nogle netmedier er nødt til at være relevante, hvis de vil overleve og vokse i fremtiden.

Nyhedsbreve er branding, de er et produkt og de er ikke nødvendigvis en traffikmagnet.

400.000 læsere til udgivelser i mailboksen

Bare se på det feministiske Lenny Letter, der har tiltrukket over 400.000 læsere på under seks måneder. Det er ét langt brev, og det er primært dét, folk åbner det for at læse.

Eller se på nyhedsbrevene fra Føljeton og Zetland (koster henholdsvis 50 og 99 kroner at abonnere på) – nyhedsbrevet er disse nye mediers primære vej til at komme i kontakt med læserne på daglig basis, og de er en lille udgivelse i sig selv, der skaber overblik over dagens nyheder.

I en frisk og frejdig tone (stærk inspireret af nyhedsbrevet fra det amerikanske businessmedie Quartz).

Det er bare ikke dem, vi vil tale om her. Der er nemlig mange andre, gode, gratis alternativer derude blandt de elektroniske brevduer.

Du får otte af dem her fra Limbolands stiftere.

Anders Haubart Madsens favoritter

1. Need to Know – American Press Institute

Overblik. Dette nyhedsbrev om digitale dilemmaer og udviklinger er fremragende læsning, fordi du ikke nødvendigvis behøver at klikke videre, men bare kan nyde en kort gennemgang af de vigtigste nyheder og tidligere dagsordener, der gør dem ekstra relevante.
(En stor kilde til indhold på Limbolands Twitter-konto, selvfølgelig suppleret af danske udgivelser fra Mediawatch, Journalisten.dk og Danske Medier.)

2. Storybench – Media Innovation at Northeastern University’s of School of Journalism

Dybe links. Kvaliteten ligger her i eksklusiviteten. Der er mange nyhedsbreve, der er dårlige kopier af bedre konkurrenter, men i stedet for at være en ringe udgave af Need to Know, er Storybench helt sin egen version af innovation inden for digital journalistik. Nyhedsbrevet består af henvisninger til nyskabende journalistik og redskaber, der kan gøre dig til en bedre digital fortæller og give dig gode idéer. Jeg læste for eksempel om de ni projekter, der kom ud af det seneste News Hackathon i London. Opløftende oplysning.

3. HotPod – Nicholas Quah

Personlighed. Nicholas Quahs nyhedsbrev om podcasts er et vidunderligt sammensurium af analyse, anmeldelser og anbefalinger inden for lyd på nettet. Han er ikke bange for at sige sin mening, når han hudfletter bevægelser i branchen, og han deler ivrigt ud af tips til gode lytteoplevelser – for eksempel Love+Radio.

Eneste ulempe er, at det er et meget langt nyhedsbrev. Til gengæld er det designet godt, så man let kan springe i det.

Frauke Giebners favoritter

1. NextDraft – Dave Bell

Aktuelt. NextDraft er baseret på en helt særlig algoritme. Den er over 40 år gammel, bor i Californien og hedder Dave Pell. Dave elsker nyheder og bruger flere timer hver morgen på at tjekke præcis 75 forskellige netaviser, hvorefter han udvælger de ti historier, han synes, alle burde læse.

I morges lærte jeg for eksempel om superhelte-genmutationer og kortlægningen af Assads samlede forbrydelser. Hver artikel er pakket ind i en kort, opsummerende anbefaling, der oven i købet tit er morsom.

Skal det gå hurtigt, kan man nøjes med at læse resumeerne og blive glad og opdateret, og har man god tid, gemmer NextDraft på op til flere timers udsøgt læsning. Hver dag.

2. FNNF – Foreningen for Nordisk Nonfiktion

Nordisk. Foreningen for Nordisk Nonfiktions nyhedsbrev udkommer kun én gang om måneden, og det er værd at vente på. Mailen – som ellers er ret uspektakulær i både form og tone – gemmer altid på tre tips til virkelig gode journalistiske fortællinger.

Her læste jeg for eksempel historien om de to våddragter, længe før Politiken printede den i PS, og blev rørt over vilde fortællinger om liv og død.

Nyhedsbrevet er bedst, når FNNF ikke fokuserer på en aktuel trend, men i stedet dyrker den nørdede begejstring over gode historier fra skandinaviske medier. Der er helt klart plads til mere nonfiktion fra vores nabolande i min indbakke.

3. Brain Pickings – Maria Popova

Eksistentielt. Det første (og i lang tid eneste) nyhedsbrev, jeg abonnerede på, var Maria Popovas ‘Brain Pickings’. Maria er et vanvittigt one man band, der læser et hav af bøger hver måned – tykke og tynde bøger, børnebøger, fagbøger om neurovidenskab, grafiske noveller, nonfiktion og digte, blandt andet – og skriver om det, hun har læst og lært.

Hvis du også altid gerne har villet vide, hvad Hanna Arendt tænker om flygtninge, hvorfor vores samfund er skyld i, at kærlighed gør ondt, og hvordan Thoreau definerer succes, har ‘Brain Pickings’ ikke bare svaret, men også et hav af hyperlinks, der lokker med mere læsning om store sinds tankespind og noter fra tilværelsens kringelkroge.

Nyhedsbrevet kommer sent hver søndag og er en tiltrængt pause i mit medieforbrug, der til hverdag mest består af hurtige klik og tørre fakta.

Niels Rytters favoritter

1. The Freelancer – Contently

Praktisk. Selv om jeg ikke er freelancer, nyder jeg godt af de mange tips og tricks fra teknologivirksomheden Contently i New York, der stå bag dette nyhedsbrev.

Historierne er skrevet af journalister, der giver mig guides, underholdning og små og store ting at spekulere over.

Eksempelvis har sponsoreret indhold sneget sig ind på mange netaviser. Og så melder spørgsmålet sig for især en freelancejournalist; Hvilket etisk kompas skal jeg have i hånden? Det har journalist Whitney Pipkin et bud på.

Og er du nogensinde kommet galt afsted i en offentlig tråd på Facebook? Jeg er ikke, men jeg har fulgt flere diskussioner, der løb helt af sporet.

En såkaldt troll får tilsyneladende glæde af at fremkalde hidsige diskussioner, og den 29-årige webudvikler Nick Price er en af dem. Han startede sig karriere som troll allerede som ni-årig. Journalist Darlene Cunha har talt med manden og ridser fænomenet ‘trolling’ op.

2. De Correspondent (engelsk version)

Baggrund. Alle øjne er for tiden rettet mod den hollandske netavis De Correspondent. I hvert fald blandt digitale entreprenører med journalistik – som tidligere skrevet om her på Limboland.

Det er et af de få nyhedsbreve, jeg har store forventninger til, inden jeg åbner mailen i min indbakke. Tonen er personlig, og du kan med garanti se frem til en lille håndfuld artikler af højeste kvalitet.

For nylig læste jeg eksempelvis historien om, hvorfor vi ikke befinder os i en teknologisk revolution. Det troede jeg ellers, at vi gjorde.

Det er journalist Jesse Frederik, der har set på bogen ‘The Rise and Fall of American Growth’ af Robert J. Gordon.

Bogen kommer jeg aldrig til at læse. Og derfor sætter jeg pris på De Correspondent i min indbakke.

Hvorfor deler vi de her nyhedsbreve?

Vi tror faktisk, at du sætter pris på, at vi sorterer, kuraterer og skaber overblik over indholdet for dig i det store virvar af udgivelser.

Det er det, et nyhedsbrev først og fremmest skal kunne. Fortsæt endelig ved at dele dine favorit-nyhedsbreve herunder.

Læs også

Del artiklen
Anders Haubart Madsen

Digital romantiker med hang til luftkasteller, konspirationer og skrækscenarier. Uddannet journalist i 2012 fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole/Universidad Nacional Autónoma de México.