image3 (1)

Journalister og designere til mediehus: Her er 6 innovative idéer

#LIMBOLAB. Vi har lært 2 ting af at lave kursus hos Politiken: Innovation er tiltrængt i mediebranchen og på universiteter. Forskellige faggrupper arbejder godt sammen om ny digital journalistik.

Vi har netop afsluttet vores første mediekursus, og vi har lært så utroligt meget af det.

For ikke at kede dig med tips om, hvordan man som underviser vinder de studerendes gunst med ekstra lange pauser og plads til refleksion, kommer her tre mere relevante lærdomme, vi har taget med os.

De kan bruges til at forny mediebranchen digitalt.

Vores nye viden kommer fra kurset ‘Digital journalistik og projektledelse’, som var vores bud på, hvordan forskellige faggrupper kunne arbejde sammen om at udvikle nye koncepter til et dansk medie.

Vi endte hos Politiken sammen med 32 studerende fra ITU og SDU, og du kan læse mere om det her hos ITU (det tog os halvandet år at få i hus og planlægge i detaljer).

  1. Innovation er tiltrængt

Alle vores blogindlæg på limboland.dk har handlet om det. Med det her kursus fik vi lov til at afprøve vores påstand i virkeligheden: Nytænkning er nødvendig for, at journalistikken kan overleve digitalt.

Med truende fyringsrunder i både universitetsverdenen og i JP/Politikens Hus fandt kurset sted i nærmest dystopiske rammer. Men nede i Politikens foredragssal, hvor vi arbejdede, spirede optimismen.

De studerende sugede viden til sig fra hinanden – fra henholdsvis digitale designere fra ITU og journaliststuderende fra SDU. Underviserne fra uddannelsesstederne bifaldt samarbejdet som en fornyelse af måden, de studerende lærer på. En mere praktisk orienteret tilgang, hvor journalistik møder design og akademiske brugerundersøgelser fra ITU.

6 bud på innovation

Politiken udtrykte taknemmelighed for at få seks bud på digitale koncepter, der kan hjælpe dem med at tænke nyt, at nå de 15-25-årige og i sidste ende få muligheden for at tjene flere penge. 

Og hvad fik de så?

Vi afholdt til sidst en pitchkonkurrence, hvor idéen ‘Politikens Musikkalender’ løb med sejren.

IMG_3930

Vindergruppen præsenterer projektet Politikens Musikkalender for en jury bestående af Jakob Nielsen, redaktionschef på Politiken, Aske Koppel Stræde, udviklingschef på Politiken, Gitte Bang Stald, lektor på ITU og Peter Bro, centerleder for Journalistik på SDU. FOTO: Anders Haubart Madsen 

Vinderprojektet handler om, at kendte kunstnere bliver sat til at portrættere en måneds nyhedsformidling på Politiken med et særligt komponeret musiknummer.

Andre idéer, der kom ud af samarbejdet, bestod af at skabe en stærkere profil overfor unge ved for eksempel at lave video i 360 grader, et nyhedsoverblik kurateret af en kendt, et chatforum mellem gymnasieelever og journalister eller ved at skabe en app, der samler begivenheder og events fra iByen på et virtuelt kort.

 

 

2. En hyldest til tværfaglighed

Det virkede! Selv om nogle er imod for meget tværfaglighed mellem for eksempel designere, udviklere og journalister i mediebranchen, kan det faktisk være rigtig brugbart at prøve det af. For eksempel sagde flere af de journaliststuderende om ITU’erne:

      • De kan let lave et visuelt designforslag, de er vant til at lave brugerundersøgelser og tænke i, hvordan vi når ud med journalistikken.

Og ITU’er om journalisterne:

      • De stiller de rigtige spørgsmål som; ‘hvorfor skal det se sådan ud?’ Og så kan de lynhurtigt tænke i, hvordan vi putter noget indhold ind i rammerne.

Under kurset havde vi blandt andet oplæg fra både udviklere fra Ekstra Bladet, en SoMe-redaktør fra Metroxpress (Nadia Nikolajeva), en ledende spiludvikler (Jonas Wæver fra Logic Artists), en digital projektleder (Kathrine Thielke) og af selveste Zach Seward, der er innovationens mester og tværfaglig primus motor hos amerikanske Quartz, et 100 % digitalt business-medie, der står bag en banebrydende app og et nyhedsbrev.

 De studerendes afsluttende idéer lagde sig op ad mange af oplægsholdernes pointer om at turde tænke nyt. Derfor blev det til konceptforslag om alt fra en musikkalender med nyhedsformidling af kendte kunstnere til en geolokation-app med iByen-events og spise- og gå-i-byen-steder i København.

Sidste point er en lærestreg, vi i hvert fald selv har tænkt os at ændre fremgangsmåde på bagkant af. Vi troede, at de studerende godt selv kunne finde ud af at danne grupper på tværs af uddannelser, men vi blev klogere.

Faktisk foretrækker de, at grupperne er blevet lavet på forhånd (som min folkeskolelærer-ven også senere har fortalt mig). Jeg mener, det en lærdom, som både universiteter og medier også kan tage med sig, hvis de vil udvikle den digitale journalistik:

Hvis de virkelig mener, at der er behov for innovation, kan man ikke forvente, at det sker på præmisser, som de studerende og ansatte journalister og udviklere selv sætter.

Rammerne skal sættes oppefra, og nogle gange hjælper det at tvinge folk ind i dem. Til gengæld skal man være villig til at ændre fremgangsmåde undervejs.

 

Læs også

Del artiklen
Anders Haubart Madsen

Digital romantiker med hang til luftkasteller, konspirationer og skrækscenarier. Uddannet journalist i 2012 fra Danmarks- Medie og Journalisthøjskole/Universidad Nacional Autónoma de México.